Messrs Kin & Co

Suite 2.6, L-2-1, Block L, Plaza Damas (above Hartamas Shopping Center)

No. 60, Jalan Sri Hartamas 1, Sri Hartamas

50480 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel: (+6)03- 7494 6137 or (+6) 012 – 90 200 90 (WhatsApp only)

Fax: (+6)03 – 79 666 545

Email: info@kincolaw.com

Website: www.kincolaw.com

Comments (41)

  1. xxx

    Reply

    Thanks for one’ѕ marvelous posting! I seriously enjoyed
    reading it, you’re a greаt author. I will make ϲertain to bookmark your blog and will often come back someday.
    I want to encourage yourѕelf to continue your greɑt posts, have a nice morning!

    • admin

      Reply

      Thank you for the kind response and looking forward to hearing from you again.

      Kin & Co

  2. hanna

    Reply

    assalamualaikum… i do have a problem now regarding hal rumahtangga. harap sgt dpt berbicara dgn penulis . do pm me to my email.pliss

  3. NR

    Reply

    Salam,
    Loved reading your post. Informative and relevant information in a concise and plain words that the ‘unlaw’ people can easily understand.
    Would love if you could elaborate on ‘harta sepencarian’; what could be considered as harta sepencarian, claim pocess and etc.

    • admin

      Reply

      Salam,

      Thank you for reading our article and commenting.
      We will write on Harta Sepencarian soon, and will alert you once it is posted, insyaAllah.

      Kin & Co

  4. Hazieq

    Reply

    Salam,
    boleh saya inquiry mengenai chambering position di Kin & co. adakah firm ini mengambil chambering student? terima kasih terhadap maklum balas. – Hazieq

    • admin

      Reply

      Salam Encik Hazieq,

      Terima kasih atas minat untuk menjalani chambering di firma kami. Kami berbesar hati dengan permintaan Encik tetapi kami memohon maaf kerana belum ada kekosongan buat masa ini.

      Ashikin Rahim
      29-11-2016

  5. Ida

    Reply

    Salam,
    i ingin dpt kan khidmat guaman puan,jika tidak keberatan boleh i dpt kan email puan utk bertanya dgn lebih lanjut

    Tq

    • admin

      Reply

      Assalamualaikum Puan Ida,

      InsyaAllah kami akan membantu sedaya kami. Sila hubungi Puan Ashikin di 012-9020090 atau di emel kin@kincolaw.com sekiranya Puan ingin menetapkan temujanji.

      Ashikin Rahim
      29-11-2016

  6. Ainul Afqah

    Reply

    Salam,
    I am a final year law student from IIUM and will be completing my studies soon that is earlier next year. Will there be any vacancy for chambering student probably March or April next year? I really hope that I will be given the opportunity to experience working at your respective law firm. TQ.

  7. Azlan hussin

    Reply

    Salam admin..saya nak tanya banyak soalan tentang rumah tangga saya..macam mane nak hubungi admin??

  8. Suraya

    Reply

    Assalam Admin,
    Saya ingin bertanya mengenai bercerai secara fasakh sbb suami enggan ceraikan saya. 3 tahun suami jobless & tidak membantu sy membuat krja2 rumah, duduk mengunci diri di dalam bilik asing, selalu marah2 & bermasam muka dan kini suami menjalin hubungan cinta dgn kenalan di laman sosial. Sy akui sy juga ada kesilapan tp saya x dapat nk terima kehadiran org ke 3 setelah apa yg saya korbankan utknya demi menyara keluarga & meneruskan hidup dgn beliau dan anak2.. kini suami secara terang2an menunjukkan hubungannya dgn kekasih tersebut tanpa mempedulikan perasaan sy sbg isteri.. sy bertahan demi anak2 tp kini sy ingin bebas & tentukan sendiri haluan hidup sy. Mohon admin jelaskan prosedur bercerai fasakh & apa yg sy perlu sediakan kerana sy difahamkan bercerai fasakh ini rumit kerana perlukan pbuktian & mungkin memakan masa sehingga bertahun.. T.kasih

    • admin

      Reply

      Puan boleh terus mohon taklik atas alasan suami tidak beri nafkah walau satu sen melebihi 4 bulan berturut. itu lebih mudah dibuktikan.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah, Puan boleh bertanya di sini atau whatsapp admin di talian 0129020090

  9. Akhmar

    Reply

    Assalamualaikum.. Saya nak tanya..boleh ka saya mntk suami lepas kan saya secara baik dgn alasan saya dah tak boleh terima/ syg/ hormat dia sebagai suami.. terima kasih.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah, Puan. Sebenarnya adalah berdosa besar bagi isteri meminta cerai tanpa sebab yang dibenarkan syarak iaitu apabila suami tidak melakukan apa2 kesalahan besar seperti cuai nafkah, curang, pukul dan sebagainya. Jadi saya cadangkan Puan dan suami cuba selesaikan dahulu masalah antara kalian dengan pergi ke kaunseling secara sukarela di pejabat agama berdekatan. Tetapi jika perceraian sahaja cara penyelesaian terakhir bagi kalian, berbincanglah dengan baik bersama suami dan jika suami rela melafazkan talaq di hadapan Hakim, barulah Puan patut meneruskan dengan permohonan cerai secara baik di Mahkamah.

  10. Reply

    Assalamualaikum saye nak tanya jika saya dan isteri saya dah tak bersama selama 7tahun .macam mana saya nak ambil surat cerai.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah,

      encik, surat cerai tidak akan dikeluarkan pejabat agama sehinggalah mahkamah syariah mengeluarkan perintah cerai. jika encik belum pernah melafazkan talaq terhadap isteri, mohonlah cerai agar hakim boleh memberikan kebenaran kepada encik untuk melafazkan talaq di dalam mahkamah. kemudian barulah sijil cerai akan dikeluarkan oleh pejabat agama yang berkenaan.

  11. iqram

    Reply

    Assalamualaikum, bagaimana proses perceraian di awal perkahwinan.. pasngan belum dapat sijil nikah hanya ada borang nikah… pasangan hanya baru sebulan kahwin. sedangkan dalam borang cerai memerlukan sijil nikah. dan apa kah yang akan berlaku pada suami yang melafazkan cerai luar mahkamah? adakah di denda seribu ringgit dan di penjara??

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah, wajib ambil sijil nikah terlebih dahulu barulah boleh memohon cerai. Jika lafaz luar mahkamah akan didenda, penjara hanya jika gagal bayar denda.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah. Encik boleh tanya di sini atau whatsapp kami di 0129020090

  12. Puan Mar

    Reply

    salam bole saya dapatkan nasihat drpd admin
    berkenanan suami yg selalu buat lafai cerai sindiran tapi bila saya bertanya berkenaan cerai dia tak mengakui ,menjatuhkan talak kepada saya.

    suami menipu status bujang tetapi suami orang dah bernikah di sabah.hanya diketahui selapas enam thn nikah
    tidak memberikan nafkah zahir dan batin kepada saya …dan nafkah anak..tidak pulamng ke rumah selama empat tahun setelah kantoi bernikah dengan wanita lain.
    saya nak memohon cerai khuluk dan hak jagaan penuh ke atas anak saya. bagaimana caranya bole berikan nasihat.

    • admin

      Reply

      Puan tidak sewajarnya mohon cerai khuluk kerana khuluk bermakna puan perlu bayar suami sedangkan suami bersalah dalam hal ini dan ini bukan perceraian yang tiada asas dalam hukum syarak. Jadi sepatutnya failkan cerai taklik jika sudah tidak balik rumah dan beri nafkah walau satu sen (atau belikan apa2 barang atau bayarkan sewa dsb) selama lebih 4 bulan berturut.

  13. Pearl

    Reply

    Salam, Saya ingin tahu jika suami telah melafazkan cerai di luar mahkamah dan hanya mendaftar cerai kemuadiannya. Adakah tempoh eddah dikira pada hari lafaz cerai di luar mahkamah atau di mahkamah. Dan bolehkah hakim terima lafaz cerai tersebut?

    • admin

      Reply

      Tempoh iddah akan dikira dari tarikh lafaz cerai dibuat. Hakim akan sabitkan lafaz cerai sah atau tidak bergantung kepada lafaz tersebut, dan keterangan2 yang dikemukakan.

  14. MSZ

    Reply

    Bagaimana kalau pihak isteri yang tidak memberi kerjasama untuk ke pejabat agama/mahkamah seperti membuat ugutan bunuh diri? Sedangkan saya sudah terlafaz cerai padanya dan dia sendiri sedar perkara itu. Dia masih tinggal bersama saya tapi tidak mahu pergi ke pejabat agama. Dari pengiraan sendiri, iddah isteri sudahpun tamat tapi saya tahu hanya hakim yang layak mengira, tapi macam mana kalau dia sendiri taknak pergi? Saya ingin selesaikan perkara ini secepatnya tapi dia tak bagi kerjasama langsung. Tolong beri guideline untuk saya puan. Saya sangat buntu.

    • admin

      Reply

      Encik sebagai suami boleh terus ke mahkamah syariah untuk buat pengesahan cerai. Beritahu hakim jika isteri enggan datang. Hakim boleh teruskan sebelah pihak jika terpaksa, yang penting dalam kes pengesahan cerai adalah kehadiran si suami berbanding isteri.

      • MSZ

        Reply

        30 April ni adalah hari bicara saya. Bagaimana kalau isteri enggan juga hadir? Kalau ayah mertua saya yang hadir instead of her daughter, boleh ke Puan? Adakah ia akan merumitkan perbicaraan?

        • admin

          Reply

          Encik, Hakim akan menentukan samaada dia masih perlu mendengar keterangan isteri. Berkemungkinan besar Hakim akan keluarkan waran tangkap terhadap isteri atau menyuruh Encik memaksa isteri datang. Jika Hakim merasakan keterangan encik seorang sudah mencukupi, Hakim akan buat keputusan selepas mendengar keterangan encik seorang.

  15. Puan Rose

    Reply

    Salam Tuan/Puan

    2 HARI lepas suami telah melafazkan talak 2 ke atas saya. kami telah pergi ke mahkamah utk buat pengesahan,tapi diberitahu oleh pegawai pendaftar bahawa talak tersebut ialah talak 3 kerana kami pernak rujuk (talak 1) sebelum ini.

    saya amat susah hati kerana sekiranya betul talak 3 saya tidak mahu tinggal serumah dgn pasangan lagi.

    adakah talak bersifat akumulatif. pasangan saya jugak terkejut bila diberitahu tentang talak 3 itu. walaupun perkataan cerai ibarat makanan harian nya.

    Mohon pencerahan dengan segera.

    Terima kasih

  16. Aini

    Reply

    Assalamualaikum,
    Boleh saya dapatkan email address untuk memohon sedikit penjelasan berkenaan penceraian?

  17. Izzaty

    Reply

    Assalamualaikum..
    2 minggu lepas,telah terjadi pergaduhan antara sy dan suami..suami telah mengusir sy keluar dr rumah, ayatnya berbunyi “aku lepaskan ko kluar dr rumah mlm”..adakah telah jatuh talak ke atas sy? Sbb keesokkan harinya sy ada buat aduan dgn ustaz jabatan suami bekerja,ustaz telah memanggil suami bertanyakan kejadian tu, suami mengaku dia tiada niat utk ceraikan sy ketika dia mengusir sy mlm tu..adakah perlu sy m’buat permohonan pengesahan lafaz cerai d mahkamah?

    • admin

      Reply

      Wa’alaikumussalam warahmatullah wabarakatuh. Puan boleh buat pengesahan agar suami menafikan niatnya di bawah sumpah di hadapan Hakim, barulah sabit tidak jatuh talaq jika dia membuat pengakuan sedemikian.

      • Izzaty

        Reply

        Apakah status sy sekarang sehingga pengesahan dibuat?sbb ustaz ada menasihatkan sy supaya tidak membuat sebarang hubungan sehingga pengesahan lafaz cerai itu di sahkan.. Dan jika hakim putuskan bahawa talaq itu sah, tempoh iddah sy dikira dr mlm dia usir sy atau hari ketika hakim sahkan talaq? Harap admin faham soalan sy..terima kasih.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *