Messrs Kin & Co

Suite 2.6, L-2-1, Block L, Plaza Damas (above Hartamas Shopping Center)

No. 60, Jalan Sri Hartamas 1, Sri Hartamas

50480 Kuala Lumpur, Malaysia

Tel: (+6)03- 7494 6137 or (+6) 010 – 35 200 90 (WhatsApp only)

Email: info@kincolaw.com

Website: www.kincolaw.com

Comments (47)

  1. Afifah

    Reply

    Salam,

    Saya nak bertanya. Sekiranya cerai terjadi disebabkan si isteri berlaku curang and tidak tunduk pada suami. Bolehkah si suami mendapat hak penjagaan anak sekiranya terdapat bukti whatsapp? Ini kerana si suami tidak mahu anak terpengaruh dengan sifat si isteri yang terlalu sosial.

    • admin

      Reply

      Salam,

      Perbuatan curang perlulah dibuktikan berlaku secara “keterlaluan dan terbuka”. Sekiranya curang itu tidak sampai tahap keterlaluan dan tidak dibuat secara terbuka, hak isteri sebagai ibu tidak terjejas.

      Tetapi bukan seksyen berkenaan hilang kelayakan itu sahaja yang menjadi pertimbangan. Banyak faktor lain terutama berkenaan kebajikan anak yg perlu diberi perhatian dan menjadi pertimbangan utama.

      Encik boleh mohon, tetapi mahkamah akan lihat semua aspek yg relevan, termasuklah pilihan anak, jika anak sudah boleh memilih.

  2. ANA

    Reply

    Salam puan, saya seorang ibu yang bekerja dan mempunya seorang anak 2 tahun, sya ingin nasihat daripada puan mengenai masalah umahtangga yang saya hadapi sekarg ni. suami saya seorang yang baran. bila mood dia tidak baik, perkara kecil pun dia bole menjadi pergadohan yang besar. yang paling saya sedih, dia marah saya di depan anak saya yang masih kecil . Saya dimaki hamun dan dimalukn di depan orang ramai, dia marah dengan suara yang tinggi menyebabkan jiran sekeliling dengar. bila suami saya marah ,suami saya tidak akan peduli samaada saya hamil , time dalam pantang, sakit, atau sebgainy. Macm2 suami saya ckp dan tudoh sya dan akan mengungkit suma perkara.Suami saya juga sdah melarang berhubung dengan keluarga saya. saya amat sedih puan. Klau saya ada silap sikit, saya akan d cop kurang ajar dan tidak pena dgr ckp suami. Bila mood dia baik, suami saya mmg baik pada famly kmi. Dalam mood yang baik sya ada nasihatkn dia agar nasihat n tegur sya dengar cara yang baik. suami sya terima time keadaan baik tp bila dtg marah, semuanya dilupakan sampai nak bercerai.Apa yang perlu saya buat puan.

    • admin

      Reply

      Masalah puan ni eloklah dirujuk ke kaunseling keluarga samaada di pejabat agama atau di mana2 tempat kaunseling swasta. Kerana tidak mustahil suami boleh berubah dan insyaAllah selesailah masalah. Di samping itu, mintalah bantuan dengan Allah yang memegang semua hati manusia dan hanya Dia yang mampu mengubah seseorang. Jika tidak jumpa jalan penyelesaian lain dan puan tidak sanggup bersabar lagi, terpulang kepada puan untuk berbincang dengan suami agar melepaskan puan dengan cara baik.

  3. Illy Syafiah

    Reply

    Salam puan,
    Saya ingin bertanya adakah saya (isteri) boleh minta cerai dgn suami kerana suami curang (2 kali – 2005 & 2012) dan nikah dgn perempuan lain tanpa pengetahuan saya. Apakah yang boleh saya lakukan sekiranya suami tidak mahu cerai? Saya dah cuba menerimanya selepas suami janji akan utk putuskan hubungan (curang). Tetapi yg ketiga inilah saya rasa saya dh kecewa dan give up dah. Dah letih badan dan batin.

    • admin

      Reply

      Boleh mohon cerai. Jika suami enggan lafaz, mahkamah akan teruskan kes ke jawatankuasa pendamai. Jika tidak berjaya damai, prosiding diteruskan ke hakam. Hakam yang dilantik mahkamah boleh dibenarkan melafaz cerai bagi pihak suami sekalipun suami enggan lafaz.

  4. Ida

    Reply

    Salam,

    Saya mempunyai masalah rumahtangga dan ingin mendapatkan khidmat nasihat dari pihak puan. Bagaimanakah saya boleh berhubung dengan pihak Puan.

    Terima Kasih

    • admin

      Reply

      Salam,

      Jika nk nasihat percuma secara ringkas, boleh terus tanya di sini atau whatsapp ke 0103520090 (whatsapp sahaja).

      Jika nak lantik khidmat peguam, boleh emel di kin@kincolaw.com atau contact pejabat saya di 0374946137. Terima kasih.

  5. Hamba Allah

    Reply

    assalamualaikum.
    saya nk tnya kalu tanah arwah ayah saya. ibu saya pemegang amanah kepada saya. ibu saya menjual tanah tersebut. bagaimanakah caranya. saya sudah cukup umur.

    • admin

      Reply

      وعليكم السلام ورحمةالله
      Ibu wajib beri bahagian anak dari hasil jualan melainkan hasil jualan digunakan utk selesaikan hutang anak atau keperluan anak contohnya membayar yuran pengajian anak

  6. Izzaty

    Reply

    Assalamualaikum..
    2 minggu lepas,telah terjadi pergaduhan antara sy dan suami..suami telah mengusir sy keluar dr rumah, ayatnya berbunyi “aku lepaskan ko kluar dr rumah mlm”..adakah telah jatuh talak ke atas sy? Sbb keesokkan harinya sy ada buat aduan dgn ustaz jabatan suami bekerja,ustaz telah memanggil suami bertanyakan kejadian tu, suami mengaku dia tiada niat utk ceraikan sy ketika dia mengusir sy mlm tu..adakah perlu sy m’buat permohonan pengesahan lafaz cerai d mahkamah?

    • admin

      Reply

      Wa’alaikumussalam warahmatullah wabarakatuh. Puan boleh buat pengesahan agar suami menafikan niatnya di bawah sumpah di hadapan Hakim, barulah sabit tidak jatuh talaq jika dia membuat pengakuan sedemikian.

      • Izzaty

        Reply

        Apakah status sy sekarang sehingga pengesahan dibuat?sbb ustaz ada menasihatkan sy supaya tidak membuat sebarang hubungan sehingga pengesahan lafaz cerai itu di sahkan.. Dan jika hakim putuskan bahawa talaq itu sah, tempoh iddah sy dikira dr mlm dia usir sy atau hari ketika hakim sahkan talaq? Harap admin faham soalan sy..terima kasih.

  7. Aini

    Reply

    Assalamualaikum,
    Boleh saya dapatkan email address untuk memohon sedikit penjelasan berkenaan penceraian?

  8. Puan Rose

    Reply

    Salam Tuan/Puan

    2 HARI lepas suami telah melafazkan talak 2 ke atas saya. kami telah pergi ke mahkamah utk buat pengesahan,tapi diberitahu oleh pegawai pendaftar bahawa talak tersebut ialah talak 3 kerana kami pernak rujuk (talak 1) sebelum ini.

    saya amat susah hati kerana sekiranya betul talak 3 saya tidak mahu tinggal serumah dgn pasangan lagi.

    adakah talak bersifat akumulatif. pasangan saya jugak terkejut bila diberitahu tentang talak 3 itu. walaupun perkataan cerai ibarat makanan harian nya.

    Mohon pencerahan dengan segera.

    Terima kasih

  9. MSZ

    Reply

    Bagaimana kalau pihak isteri yang tidak memberi kerjasama untuk ke pejabat agama/mahkamah seperti membuat ugutan bunuh diri? Sedangkan saya sudah terlafaz cerai padanya dan dia sendiri sedar perkara itu. Dia masih tinggal bersama saya tapi tidak mahu pergi ke pejabat agama. Dari pengiraan sendiri, iddah isteri sudahpun tamat tapi saya tahu hanya hakim yang layak mengira, tapi macam mana kalau dia sendiri taknak pergi? Saya ingin selesaikan perkara ini secepatnya tapi dia tak bagi kerjasama langsung. Tolong beri guideline untuk saya puan. Saya sangat buntu.

    • admin

      Reply

      Encik sebagai suami boleh terus ke mahkamah syariah untuk buat pengesahan cerai. Beritahu hakim jika isteri enggan datang. Hakim boleh teruskan sebelah pihak jika terpaksa, yang penting dalam kes pengesahan cerai adalah kehadiran si suami berbanding isteri.

      • MSZ

        Reply

        30 April ni adalah hari bicara saya. Bagaimana kalau isteri enggan juga hadir? Kalau ayah mertua saya yang hadir instead of her daughter, boleh ke Puan? Adakah ia akan merumitkan perbicaraan?

        • admin

          Reply

          Encik, Hakim akan menentukan samaada dia masih perlu mendengar keterangan isteri. Berkemungkinan besar Hakim akan keluarkan waran tangkap terhadap isteri atau menyuruh Encik memaksa isteri datang. Jika Hakim merasakan keterangan encik seorang sudah mencukupi, Hakim akan buat keputusan selepas mendengar keterangan encik seorang.

  10. Pearl

    Reply

    Salam, Saya ingin tahu jika suami telah melafazkan cerai di luar mahkamah dan hanya mendaftar cerai kemuadiannya. Adakah tempoh eddah dikira pada hari lafaz cerai di luar mahkamah atau di mahkamah. Dan bolehkah hakim terima lafaz cerai tersebut?

    • admin

      Reply

      Tempoh iddah akan dikira dari tarikh lafaz cerai dibuat. Hakim akan sabitkan lafaz cerai sah atau tidak bergantung kepada lafaz tersebut, dan keterangan2 yang dikemukakan.

  11. Puan Mar

    Reply

    salam bole saya dapatkan nasihat drpd admin
    berkenanan suami yg selalu buat lafai cerai sindiran tapi bila saya bertanya berkenaan cerai dia tak mengakui ,menjatuhkan talak kepada saya.

    suami menipu status bujang tetapi suami orang dah bernikah di sabah.hanya diketahui selapas enam thn nikah
    tidak memberikan nafkah zahir dan batin kepada saya …dan nafkah anak..tidak pulamng ke rumah selama empat tahun setelah kantoi bernikah dengan wanita lain.
    saya nak memohon cerai khuluk dan hak jagaan penuh ke atas anak saya. bagaimana caranya bole berikan nasihat.

    • admin

      Reply

      Puan tidak sewajarnya mohon cerai khuluk kerana khuluk bermakna puan perlu bayar suami sedangkan suami bersalah dalam hal ini dan ini bukan perceraian yang tiada asas dalam hukum syarak. Jadi sepatutnya failkan cerai taklik jika sudah tidak balik rumah dan beri nafkah walau satu sen (atau belikan apa2 barang atau bayarkan sewa dsb) selama lebih 4 bulan berturut.

  12. iqram

    Reply

    Assalamualaikum, bagaimana proses perceraian di awal perkahwinan.. pasngan belum dapat sijil nikah hanya ada borang nikah… pasangan hanya baru sebulan kahwin. sedangkan dalam borang cerai memerlukan sijil nikah. dan apa kah yang akan berlaku pada suami yang melafazkan cerai luar mahkamah? adakah di denda seribu ringgit dan di penjara??

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah, wajib ambil sijil nikah terlebih dahulu barulah boleh memohon cerai. Jika lafaz luar mahkamah akan didenda, penjara hanya jika gagal bayar denda.

  13. Reply

    Assalamualaikum saye nak tanya jika saya dan isteri saya dah tak bersama selama 7tahun .macam mana saya nak ambil surat cerai.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah,

      encik, surat cerai tidak akan dikeluarkan pejabat agama sehinggalah mahkamah syariah mengeluarkan perintah cerai. jika encik belum pernah melafazkan talaq terhadap isteri, mohonlah cerai agar hakim boleh memberikan kebenaran kepada encik untuk melafazkan talaq di dalam mahkamah. kemudian barulah sijil cerai akan dikeluarkan oleh pejabat agama yang berkenaan.

  14. Akhmar

    Reply

    Assalamualaikum.. Saya nak tanya..boleh ka saya mntk suami lepas kan saya secara baik dgn alasan saya dah tak boleh terima/ syg/ hormat dia sebagai suami.. terima kasih.

    • admin

      Reply

      Waalaikumussalam warah matullah, Puan. Sebenarnya adalah berdosa besar bagi isteri meminta cerai tanpa sebab yang dibenarkan syarak iaitu apabila suami tidak melakukan apa2 kesalahan besar seperti cuai nafkah, curang, pukul dan sebagainya. Jadi saya cadangkan Puan dan suami cuba selesaikan dahulu masalah antara kalian dengan pergi ke kaunseling secara sukarela di pejabat agama berdekatan. Tetapi jika perceraian sahaja cara penyelesaian terakhir bagi kalian, berbincanglah dengan baik bersama suami dan jika suami rela melafazkan talaq di hadapan Hakim, barulah Puan patut meneruskan dengan permohonan cerai secara baik di Mahkamah.

  15. Suraya

    Reply

    Assalam Admin,
    Saya ingin bertanya mengenai bercerai secara fasakh sbb suami enggan ceraikan saya. 3 tahun suami jobless & tidak membantu sy membuat krja2 rumah, duduk mengunci diri di dalam bilik asing, selalu marah2 & bermasam muka dan kini suami menjalin hubungan cinta dgn kenalan di laman sosial. Sy akui sy juga ada kesilapan tp saya x dapat nk terima kehadiran org ke 3 setelah apa yg saya korbankan utknya demi menyara keluarga & meneruskan hidup dgn beliau dan anak2.. kini suami secara terang2an menunjukkan hubungannya dgn kekasih tersebut tanpa mempedulikan perasaan sy sbg isteri.. sy bertahan demi anak2 tp kini sy ingin bebas & tentukan sendiri haluan hidup sy. Mohon admin jelaskan prosedur bercerai fasakh & apa yg sy perlu sediakan kerana sy difahamkan bercerai fasakh ini rumit kerana perlukan pbuktian & mungkin memakan masa sehingga bertahun.. T.kasih

    • admin

      Reply

      Puan boleh terus mohon taklik atas alasan suami tidak beri nafkah walau satu sen melebihi 4 bulan berturut. itu lebih mudah dibuktikan.

  16. Azlan hussin

    Reply

    Salam admin..saya nak tanya banyak soalan tentang rumah tangga saya..macam mane nak hubungi admin??

  17. Ainul Afqah

    Reply

    Salam,
    I am a final year law student from IIUM and will be completing my studies soon that is earlier next year. Will there be any vacancy for chambering student probably March or April next year? I really hope that I will be given the opportunity to experience working at your respective law firm. TQ.

    • admin

      Reply

      Salam.

      Thank you for your interest and we will be in touch with you via email.

  18. Ida

    Reply

    Salam,
    i ingin dpt kan khidmat guaman puan,jika tidak keberatan boleh i dpt kan email puan utk bertanya dgn lebih lanjut

    Tq

  19. Hazieq

    Reply

    Salam,
    boleh saya inquiry mengenai chambering position di Kin & co. adakah firm ini mengambil chambering student? terima kasih terhadap maklum balas. – Hazieq

    • admin

      Reply

      Salam Encik Hazieq,

      Terima kasih atas minat untuk menjalani chambering di firma kami. Kami berbesar hati dengan permintaan Encik tetapi kami memohon maaf kerana belum ada kekosongan buat masa ini.

      Ashikin Rahim
      29-11-2016

  20. NR

    Reply

    Salam,
    Loved reading your post. Informative and relevant information in a concise and plain words that the ‘unlaw’ people can easily understand.
    Would love if you could elaborate on ‘harta sepencarian’; what could be considered as harta sepencarian, claim pocess and etc.

    • admin

      Reply

      Salam,

      Thank you for reading our article and commenting.
      We will write on Harta Sepencarian soon, and will alert you once it is posted, insyaAllah.

      Kin & Co

  21. hanna

    Reply

    assalamualaikum… i do have a problem now regarding hal rumahtangga. harap sgt dpt berbicara dgn penulis . do pm me to my email.pliss

    • admin

      Reply

      We have emailed you our contact details. Please feel free to whatsapp us when able.

  22. xxx

    Reply

    Thanks for one’ѕ marvelous posting! I seriously enjoyed
    reading it, you’re a greаt author. I will make ϲertain to bookmark your blog and will often come back someday.
    I want to encourage yourѕelf to continue your greɑt posts, have a nice morning!

    • admin

      Reply

      Thank you for the kind response and looking forward to hearing from you again.

      Kin & Co

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *